Verzending binnen 1-2 werkdagen
Fysieke yogawinkel in Amsterdam
Gratis verzending vanaf €50
Vragen of advies? We helpen je graag!
  • Nederlands
  • Stress verminderen met Yoga Nidra, zo doe je dat

    Rolf van Baalen - 12 / Dec / 2023

    Stress verminderen met Yoga Nidra, zo doe je dat

    Kun je niet slapen of wil je snel stress verminderen? Probeer eens wat Yoga Nidra. Dit is dé manier om razendsnel te ontspannen. Hoewel het niet per se de bedoeling is dat je in slaap valt, kan het natuurlijk wel gebeuren. Eens kijken hoe het werkt? Lees snel verder.

    Stress verminderen met Yoga Nidra, zo doe je dat

    Kun je niet slapen of wil je stress verminderen? Probeer eens wat Yoga Nidra. Dit is dé manier om razendsnel te ontspannen. Hoewel het niet per se de bedoeling is dat je in slaap valt, kan het natuurlijk wel gebeuren. Eens kijken hoe het werkt? Lees snel verder.

    Wat is Yoga Nidra?

    Yoga Nidra is een vorm van yoga. Hoewel ‘nidra’ letterlijk ‘slaap’ betekent, is het eigenlijk de bedoeling dat je bij bewustzijn blijft. Je zweeft als het ware tussen een waaktoestand en een slaaptoestand, je bewustzijn en je onderbewustzijn, op een niveau van pure, diepe ontspanning.

    Deze vorm van ontspanning is zo krachtig dat ze zeggen dat één uurtje Yoga Nidra gelijk staat aan vier uur normale slaap. Of dat echt zo is, moet nog wetenschappelijk bevestigd worden, maar volgens ervaringsdeskundigen zit er zeker wat in: na slechts 20 minuten Yoga Nidra voelen ze zich als herboren.

    Hoe werkt Yoga Nidra om stress te verminderen?

    Hoe werkt dat dan? Hoe kan Yoga Nidra er in 20 minuten voor zorgen dat we ons weer fris, fruitig en compleet ontspannen voelen? Nou, ten eerste lijkt Yoga Nidra op een diepe meditatie. Dat is het ook. Net als meditatie heeft het onder andere deze effecten:

    • Yoga Nidra vermindert stress doordat hersengolven worden vertraagd naar een staat die vergelijkbaar is met diepe slaap. Dit noemen ze de Theta-hersengolven. Theta-hersengolven worden geassocieerd met diepe ontspanning en creativiteit. In deze staat nemen stresshormonen af, zoals cortisol.
    • Hoewel je niet fysiek actief bent, helpt Yoga Nidra om de energiestroom door je lichaam te optimaliseren. Je focust op het bewust ontspannen van je spieren en andere delen van je lichaam. Dit bevordert de vrije stroom van energie.
    • Yoga Nidra activeert je parasympathische zenuwstelsel, je ‘rest-and-digest’-modus (rust en herstel). Dit is het deel van je autonome zenuwstelsel dat cruciaal is voor een goede spijsvertering, een goede slaap, spierherstel, een fijne hartslag, een gezonde bloeddruk, een vrolijk gemoed, etc.

    5 voordelen van Yoga Nidra

    • Verminderen van stress. Als je ook maar iets van problemen met slapen ervaart, gespannen spieren hebt of hoofdpijn, een verhoogde hartslag, zenuwen, paniek, depressie of angst, dan kan Yoga Nidra je mogelijk helpen. Bovenstaande klachten hebben vaak te maken met verhoogde stresslevels. Door stress te verminderen, kun je die klachten verlichten.
    • Vergroten van zelfliefde. Een staat van diepe ontspanning helpt bij het cultiveren van compassie. Ook zelf-compassie. Het helpt je om alle kanten van jezelf te accepteren, ook de ‘slechte’ of de kanten waar je het minst blij mee bent. Het helpt je om bewust te worden van emoties of gedachten, en oordelen daarover los te laten.
    • Betere slaapkwaliteit. Doordat je diep leert ontspannen, zowel fysiek als mentaal, kun je beter slapen. De kans is groot dat je niet alleen beter doorslaapt, maar ook dieper slaapt en minder nachtmerries ervaart.
    • Mindful leven. Yoga Nidra leert je net als meditatie om meer in het huidige moment te leven. Dit helpt om gedachten over het verleden of zorgen over de toekomst los te laten, waardoor je automatisch stress vermindert. Ook vergroot dit je concentratie en aanwezigheid in het dagelijkse leven.
    • Vergroten van creativiteit. Een van de killers van creativiteit is (chronische) stress. Hoge stress gaat vaak gepaard met negatieve gedachten, wat niet gunstig is voor het uiten van creativiteit. Wanneer je geest ontspannen is, verminderen beperkende gedachten en wordt vrij associëren (het spontaan uiten van gedachten, gevoelens of emoties) makkelijker.

    De beste manier om te starten met Yoga Nidra

    De beste manier om te starten met Yoga Nidra is altijd met een docent of begeleider. In deze vierdelige Yoga Nidra Masterclass (nu voor slechts €17) leer ik je de belangrijkste technieken. Ik begeleid je door een diepe Yoga Nidra sessie, waarin je alle fantastische voordelen zelf kunt ervaren. Daarnaast leer je om een gewoonte van Yoga Nidra te maken, zodat je zo gezond en ontspannen mogelijk door het leven kunt, en weer kunt genieten!

    Rolf van Baalen is yogadocent en oprichter van het platform Happy With Yoga.

    Laat een reactie achter

    What are your experiences? Read or write a review here.

    *Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    * Verplichte velden

    Yogisha 9,5 / 10 - 1557 Reviews @ Kiyoh
    Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »